فینگرجوینت, مقالات

پانل فینگر جوینت چگونه ساخته می‌شود؟

ساخت ورق فینگر جوینت شامل مراحلی است که در ادامه به توضیح در مورد آن خواهیم پرداخت. شما امکان ساخت این ورق‌ها را در کارگاه یا کارخانه تولیدی دارید، فقط کافی است تیغه و دستگاه پرس مخصوص آن را تهیه نمایید.

آماده‌سازی اولیه و بررسی قطعات چوبی

ابتدا تکه چوب‌های موردنظر در کورهای مخصوص خشک می‌شوند و رطوبت چوب به ۱۲ تا ۸ درصد کاهش می‌یابد. در مرحله بعد تکه چوب‌ها از نظر ایرادات فیزیکی بررسی می‌شوند و هر قطعه چوبی که شامل گره، شکستگی، سوراخ، ترک، باختگی و … باشد، از دور خارج می‌شود.

در مرحله بعد عرض و ضخامت قطعات به یک اندازه مشخص و ثابت تنظیم می‌شود. همچنین بلوک‌های چوبی با توجه به رنگ آن تقسیم‌بندی می‌شوند. نکته مهم اینجاست که تنظیم طول بلوک‌های چوبی، زیاد مهم نیست؛ اما در مورد ضخامت و عرض چوب‌ها باید دقت و توجه ویژه‌ای داشت.

در این بخش قسمت پشت و روی بلوک با ایجاد خط بر روی چوب مشخص می‌شود تا در مرحله ایجاد اتصال، با توجه به پشت و روی کار، اتصال ایجاد شود.

ضخامت ورق فینگر جوینت معمول مورد استفاده در بازار ۱۲ تا ۴۰ میلی‌متر است که این عدد در کشورهای مختلف، متفاوت هست.

ایجاد اتصال فینگر جوینت

مرحله بعدی برای ساخت ورق فینگر جوینت، ایجاد اتصال در قسمت ابتدا و انتها قطعات چوبی است. این کار با استفاده از دستگاه اتصال فینگر جوینت انجام می‌شود. این دستگاه‌ها در انواع دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک در بازار موجود هستند.

تیغه‌های مخصوص اتصال فینگر جوینت بر روی این دستگاه‌ها نصب شده است که فرایند اتصال زنی را سریع و دقیق انجام می‌دهند. اتصال شانه‌ای باید در ابتدا و انتها بلوک‌های چوبی اجرا شود.

 

مرحله چسب زنی

اجرای چسب روی قطعات چوبی به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می‌شود. در شرکت‌های بزرگ تولیدی از دستگاه‌های چسب زن اتوماتیک و در کارگاه‌های کوچک، با استفاده از قلم‌مو و چسب، قسمت‌های فینگر جوینت شده چسب کاری می‌شود.

چسب کاری دقیق و تمیز اهمیت بسیار زیادی دارد و هیچ قطعه‌ای را نباید بدون چسب به هم متصل کرد.

مرحله پرس کاری:

پس از اتمام چسب کاری، قطعات در طول موردنظر به یکدیگر متصل می‌شوند و پرس کاری در طول کار با استفاده از دستگاه‌های پرس مخصوص بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت انجام می‌شود. (البته این زمان در شرکت‌های تولیدی بزرگ با توجه به استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، بسیار کم‌تر است)

مرحله رنده کاری پروفیل‌ها:

پس از اتمام پرس و تشکیل پروفیل چوبی (به‌عنوان مثال طول ۲۴۰ سانتی‌متر)، باید این پروفیل‌ها آماده پرس در کنار یکدیگر شوند. به همین منظور از قسمت نر پروفیل رندیده می‌شوند تا یک سطح صاف و یکنواخت ایجاد شود.

مرحله پرس پروفیل‌های فینگر جوینت:

در مرحله پایانی، قسمت پشت و روی پروفیل‌ها از قسمت لبه (نر) چسب کاری می‌شوند. این پروفیل‌ها بر اساس خط پشت و رو در کنار هم چیده می‌شوند تا در پایان ورق فینگر جوینت دارای یک سطح تمیز و یکنواخت باشد.

پروفیل‌ها در تعداد موردنظر در کنار هم چیده می‌شوند و با استفاده از دستگاه پرس به هم فشرده می‌شوند تا یک صفحه صاف و یکنواخت تشکیل شود.

 

مرحله فینیشینگ پنل فینگر جوینت:

در مرحله پایانی با استفاده از دستگاه‌های سنباده زن صنعتی (سندینگ) ورق‌های به دست آمده سنباده کاری می‌شوند تا سطح رویه آن‌ها کاملاً تمیز و یکنواخت شود. سپس از ورق‌ها برای ورود به بازار آماده می‌شوند.