دسته‌بندی نشده

آشنایی با خواص متریال‌ها

در این مقاله به معرفی متریال‌های مختلف و خواص آن‌ها پرداخته می‌شود.

متریال تخته خرده چوب ( نئوپان)

یک فرآوردهٔ کامپوزیتی و محصول بازیافتی صنایع چوب است.ساخته شده از خرده‌ چوب‌هایی مثل تراشه‌های کارخانه اره‌ کشی یا خاک‌ اره و رزین مصنوعی یا چسب‌های مناسب دیگر است که پرس و فشرده شده باشدبه صورت تخته های یکنواخت یا یک لایه و تخته های سه لایهتخته خرده چوب بدون روکش که به دو صورت سنباده شده وجود دارد این تخته بیشتر در مصارف عمومی و جاهایی که در معرض دید شدید نیست قرار می گیرد، مانند طبقات داخلی کمدتخته خرده چوب با روکش طبیعی (چوبی) که این تخته بیشتر در جاهایی که تزییین سطوح مورد نظر باشد مورد استفاده قرار می گیرد، مانند: صفحه میز، کابینت و در کابینت تخته خرده چوب با روکش مصنوعی سطوح این نوع تخته خرده چوب ها به وسیله روکشهای مصنوعی (کاغذ آغشته به چسبهای مصنوعی) پوشیده می شود. از این تخته در مکانهایی که حرارت و رطوبت زیاد باشد می توان مصرف کرد، مانند:کابینت آشپز خانه تخته خرده چوب لعاب دار (لاک کاری شده) سطوح این نوع از تخته ها، توسط یک لایه رنگ آغشته به مواد حفاظتی و ضد رطوبتی پوشیده می شود و بر حسب مورد مصرف ممکن است یک سطح یا هر دو سطح آن لاک کاری شود این تخته مناسب برای دیوارهای آشپزخانه، کابینت ها و مکانهای مرطوب می باشد.

متریال تخته لایه

تخته لایه یک پانل چوبی چسب خورده است که از لایه‌های نسبتاً نازک ساخته شده و این لایه‌ها به صورت موازی یاعمودی برهم قرار گرفته‌اند و تعداد لایه‌های آن معمولاً فرد است. در یک پانل لایه‌های بیرونی الیاف شان موازی هم قرار گرفته، مغز تخته لایه‌ها ممکن است از لایه‌ چوبی، الوار یا تخته خرده چوب تشکیل شده باشد. در مقایسه با چوب مزیت اصلی تخته لایه این است که خصوصیات تخته لایه درامتداد طولی و عرض پانل تقریباً برابر بوده و در مقابل شکاف خوری، تغییر شکل ، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. زمانی که ورقه‌های تخته لایه بزرگ باشند کاربردهای مفید زیادی برای آن ها وجود دارد. استفاده از تخته لایه باعث بهبود کاربرد چوب می‌‌شود زیرا قسمت های وسیعی را با مقدار کمی ازچوب می‌توان پوشاند.

از ویژگیهای آن می توان به کاهش پدیده ی همکشیدگی وواکشیدگی وافزایش مقاوت مکانیکی، کاهش رطوبت پذیری به دلیل وجود لایه نازک چسب های مقاوم به آب دربین لایه های چوب، امکان دسترسی به سطوح وسیع چوب اشاره کرد. تخته لایه سوزنی برگان بیشتر برای کاربردهای ساختمانی و تخته لایه پهن برگان در جاها یی که ظاهر تخته لایه اهمیت دارد استفاده می‌شود. مناسب برای پوشش دیوارها، سقف، پوشش کف،میزو صندلی، قفسه ها و طبقات کمدها….

متریال PVC

چاپ پذیری ایده آل، ابزار خوری فوق العاده، شکل پذیری حرارتی، قابلیت خم شدن و… از مشخصاتی هستند که دامنه استفاده از این محصول را در ساختمان گسترش می دهد. از دیگر مزایای PVC سازگاربا محیط می باشد. ضد آب بوده و مقاوم در برابر اسیدها و الکل ها بوده و خود سوز نمی باشد. با به کار بردن این محصول هیچ گونه نیاز به رنگ آمیزی و هزینه های مرتبط نمی باشد. سرعت اجرا را بالا برده. ورقهای سبک پی وی سی برای ساخت کابینت های آشپزخانه علی الخصوص کابینت زیر سینک که کاملا در معرض آب و رطوبت می باشد ایده آل است.

در ادامه ویژگی های موادی توضیح داده می شود که برای صفحه روی کابینت مناسب می باشند و به کار می روند و با توضیحی که در پایین می آید می بینیم که برای صفحه کار آشپزخانه تنوع وسیعی وجود دارد و بسته به نوع سلیقه و نیاز خود می توان صفحه مورد نظر را انتخاب کرد.

متریال کوارتز

تراکم بالا، مقاومت آن را نسبت به لکه ­پذیری ناشی از مایعات و مواد غذایی و اسیدها افزایش می ­دهد. همچنین به دلیل عدم وجود حفره، این محصول ضد قارچ و باکتری بوده و محیطی کاملا بهداشتی برای شما فراهم می ­آورد. جذب آب نزدیک به صفر، بهداشتی بودن و نظافت آسان از جمله مواردی است که استفاده از این محصول را در مکان­ های مرطوب را مطلوب ساخته است. با توجه به ویژگی هایی که در بالا اشاره شد نشان می دهد که سنگ کوارتز مناسب برای محیط های مرطوب، از جمله آشپزخانه می باشد و مناسب برای صفحه روی کابینت ها و در مجاورت سینک یا اجاق گاز می باشد.

صفحه لمینیت

لمینیت جز عمومی ترین متریالها برای صفحات روی کابینت می باشد. به عبارت ضد خش و ضد لک اعتماد نکنید هیچ لمینیتی به طور کامل ضد خش، ضد لک و ضد آب نیست. نوع HPL بالاترین کیفیت لمینیت را دارد. و مقاومت بالا در برابر خراشیدگی، گرما، بخار، آب، لک، ضربه، سائیدگی. با ایجاد لبه آلومینیومی در کناره ها مانع از آسیب دیدن صفحه می شود.

صفحه استیل

صفحات استیل آشپزخانه شما را متفاوت و حرفه ای نشان می دهد. استیل صفحه ای کاملا بهداشتی، با عمری طولانی و بدون زنگ زدگی می باشد. از مزیتهای صفحه استیل نحوه اتصال صفحه با گاز و سینک می باشد که می تواند در یک تراز و بدون درز ایجاد شود و در نتیجه سطح یکپارچه به دست می آید که به راحتی نیز تمیز می شود.

صفحه گرانیت

مقاومت بالایی در برابر اسید دارد. برای استفاده از سنگ گرانیت باید با یک ماده سطح روی آن را یکدست کرده و حفره ها را پر کرده که سالی یک بار به این عمل نیاز است. تنوع رنگی از خاکستری تا صورتی، قرمز، زرد، قهوه ای، و سیاه دارد. دوام و مقاومت بالایی دارد و در برابر خش مقاومت خیلی بالایی دارد. تراکم بالایی دارد و بعد از جلا دادن ظاهر چشم گیری پیدا می کند. لبه ها را به هر شکل می توان برش داد و انحنا ایجاد کرد یا از پروفیل استفاده کرد.

صفحه بتنی

صفحات بتنی کاربرد وسیعی در طراحی داخلی از جمله آشپزخانه دارد از جمله این کاربرد می توان به سطوح روی کابینت ها، سطح روی میز و بار اشاره کرد. صفحه بتنی محصولی نسبتاً جدید است. می توان آن را به صورت یک اسلب ساده و یکپارچه درآورد که به صورت صفحه مستطیلی کار شود و یا دارای اشکال منحنی و یچیده باشد. سطح یکدست صاف و یا شیار دار. برای بالا بردن مقاومت بتن در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و آب باید سطح رویه را با مواد پلیمری پوشاند. دارای تنوع رنگی از توناژ سفید تا خاکستری و سیاه می باشد. لبه ها را می توان انحنا داد یا با زاویه ۴۵ درجه برش داد یا بوسیله پروفیل های آلومینیومی پوشاند.

صفحه از چوب طبیعی سخت

استفاده از چوب های طبیعی با دوام و سخت برای سطح روی کابینت که با خود قطعه ای از طبیعت را وارد آشپزخانه می کند. با تنوع رنگی که در لایه لایه های آن وجود دارد. اما از مهمترین معایبی که این سطوح دارند پایداری کم در برابر نفوذ آب و رطوبت است که باید بطور دائم آنها را را با مواد پایدار کننده پوشاند تا مقاومت آنها را در برابر آب بالا برد. به طور معمول برای سطح کار آشپزخانه از چوب افرا استفاده می شود به دلیل چگالی بالا، سختی بالا و بافت مناسب و یکدست.