دسته‌بندی نشده

مشخصات چوب ترمو

فرایند ترمو یکی از آخرین تکنولوژی های تیمار چوب، برای مقاوم سازی آن در برابر عوامل محیطی و استفادۀ بهینه در فضای بیرونی و داخلی ساختمان می‌باشد. در این روش طی سه مرحله با اعمال دمای بسیار بالا به چوب، همراه با بخار آب و گردش هوا، مواد استخراجی آن خارج می شود، باکتریها از بافت چوب حذف شده، رطوبت آن کاهش می یابد و چوب در برابر انواع عوامل محیطی بسیار مقاوم می گردد.

 

    فاز ۱ : افزایش دما و خشک کردن چوب

    فاز ۲: تیمار حرارتی و از بین بردن رطوبت

    فاز ۳: خشک کردن و رطوبت دهی

 

تغییرات شیمیایی

از نقطه نظر تغییرات شیمیایی مواد اصلی و اولیه چوب؛ یعنی لیگنین، همی سلولز و سلولز با روشهای مختلف حرارتی کاهش می یابند. سلولز و لیگنین با سرعت کمتر و در درجه حرارت بالاتری نسبت به همی سلولز کاهش می یابند. عصاره یا مواد استخراجی چوب به راحتی کاهش پیدا می کند و در نهایت این ترکیبات به روش عملیات حرارتی تبخیر می شوند.

سلولز و همی سلولز

سلولز و همی سلولز از ترکیبات آلی چوب می باشند که حاوی کربن و کربوهیدراتها هستند که از ترکیبات ساختاری چوب به حساب می آیند. ۴۰-۵۰ درصد مواد تشکیل دهنده چوب سلولز و ۲۵-۳۵ درصد نیز همی سلولز می باشد.

بعد از انجام عملیات حرارتی مقدار سلولز به مقدار قابل توجهی در چوب کاهش می یابد در نتیجه مقدار موادی که قارچ ها و باکتریها به آنها حساس هستند و در واقع منبع تغذیه آنها محسوب می شود از بین رفته و به همین دلیل چوب ترمو در مقایسه با انواع دیگر چوب ها که با روشهای دیگر اصلاح می شوند قابلیت چشم گیری در مقابله با پوسیدگی پیدا می کند. همچنین با کاهش مقدار همی سلولز، قابلیت ج

ذب آب توسط چوب ترمو کاهش می یابد که خود موجب ثبات ابعادی چوب در مقایسه با سایر چوب ها که عملیات حرارتی روی آنها انجام نگرفته می شود.

لیگنین (Lignin)

لیگنین ماده نگهدارنده سلولهای چوبی است که از جمله مواد ساختاری چوب می باشد که قسمت های تیره سلولهای چوب به طور عمده از لیگنین تشکیل شده است. لیگنین در دیواره های سلولهای اولیه و ثانویه چوب نیز پیدا می شود. ۲۵-۳۰ درصد چوب های نرم و ۲۰-۲۵ درصد چوب های سخت از لیگنین تشکیل شده است. ماده لیگنین توانایی بهتری در مقابله با حرارت دارد و در درجه حرارتهای بالای ۲۰۰°c به صورت چشم گیری کاهش می یابد.کاهش ماده لیگنین در چوب بر روی رنگ، بر واکنش پذیری و تجزیه پذیری چوب تأثیر می گذارد.

مواد استخراجی (Extractives)

مواد استخراجی در حدود ۵ درصد چوب را تشکیل می دهند که از جمله ترکیبات ساختاری چوب محسوب نمی شوند. این گروه به عنوان مثال شامل، ترپن ، چربی ، موم یا اسید فنیک می باشد. بیشتر این ترکیبات طی عملیات حرارتی در چوب ترمو به راحتی تبخیر می شوند که در نتیجۀ تبخیر مواد استخراجی چوب، مقاومت چوب در برابر پوسیدگی و سایر موارد افزایش می یابد.

article-3-3سمّیت (Toxicity)

چوب ترمو به عنوان ماده جانشینی برای استخوان تست شد که تستهای اولیه نتایج خوبی از خود نشان داد. به عنوان مثال چوب درخت فان (Birch) که عملیات حرارتی روی آن انجام شده خصوصیات نزدیکی نسبت به استخوان دارد. چوب ترمو یک ماده نازا (Sterile) می باشد و مواد سمّی در آن پیدا نمی شود بنابراین این چوب از لحاظ سمّی بودن قابل اعتماد می باشد که عاری از هر سمّی است که به انسان و محیط اطراف زیان برساند.